Schisis bij kinderen
In het kort
Wist je dat er zo’n twee op de duizend kinderen met schisis geboren worden? De medische term schisis betekent letterlijk spleet: verwijzend naar een spleet in de lip (ook wel een hazenlip genoemd), het gehemelte en/of de kaak. Er zijn verschillende operaties mogelijk die het normaal functioneren van de mond, de kaak of het gehemelte weer mogelijk kunnen maken. Het kan zijn dat deze operaties pas op latere leeftijd gedaan worden, en in dit geval kan een logopedist zowel voor- als na de operatie van grote ondersteuning zijn.
Schisis en logopedie
Zowel de lippen, kaak als het verhemelte spelen natuurlijk een grote rol in zowel de voedings- als de spraakfunctie. Wanneer de bovenlip, bovenkaak en/of het verhemelte niet volledig sluit, kan er op jonge leeftijd moeite ontstaan bij de start van voeding. Vaak worden pasgeboren baby’s daar samen met hun ouders al bij geholpen door het schisisteam in het ziekenhuis. Buiten het ziekenhuis staan ook de prelogopedisten klaar om ondersteuning te bieden.
Op latere leeftijd kunnen er door veranderd mondgebied na een operatie problemen met de spraak ontstaan. Ook in dit geval staat de logopedist klaar om spelenderwijs op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de spraak zo duidelijk mogelijk te maken.
Behandeling
Bij Connect zien we kinderen in dit geval vaak vanaf twee jaar, en alle behandelingen worden samen met het schisisteam besproken. Er wordt gestart met het aanleren van blaas- en zuigoefeningen, om zo een orale luchtstroom te creëren die later nodig gaat zijn voor de spraak.
De volgende stap is de bewustwording van de spraak van het kind. Hoe maak je de klanken nu met de tong en de lippen? Het kind kijkt mee in een grote spiegel, zodat het ook ziet hoe de bewegingen in en rond het mondgebied gaan. Spelenderwijs kijkt de logopedist samen met het kind hoe klanken het beste uitgesproken kunnen worden.
Tot slot wordt de nieuwe klank meer dan 100 keer per behandeling geoefend in lettergrepen, woorden en uiteindelijk in zinnen. De nieuwe spraakbeweging van de klank wordt op deze manier ‘ingeslepen’, zodat het kind in zijn of haar dagelijkse situatie de correcte producties kan toepassen en daarmee beter verstaanbaar wordt voor zijn of haar omgeving.