Lezen en spellen bij kinderen
In het kort
Wist je dat zo’n 10% van alle kinderen in Nederland moeite hebben met lezen en/of spellen? Dyslexie is een erg bekende oorzaak. Maar ook minder bekende oorzaken als een zwak taalgevoel, automatiseringsproblemen of een leesstoornis komen net zo vaak voor!
Kinderen met lees- en spellingproblemen hebben vaak moeite met het leren van letters, onthouden van namen, herkennen van woorden of het gebruik van spellingsregels. Deze problemen zijn vaak vrij vroeg te herkennen, en vroege interventie kan mogelijke problemen snel makkelijker maken.
Wat merk ik?
Lezen en spellen is niet voor ieder kind vanzelfsprekend. De oorzaak verschilt voor ieder kind, maar de lees- en spellingproblemen zijn vaak op dezelfde manieren te herkennen:
- Een kind in groep 2 kan moeite hebben met het leren van letters of het onthouden van namen, kleuren en figuren;
- Een kind in groep 3 kan moeite hebben met het herkennen van woorden, onthouden van letters, samenvoegen van letters of met het woord verdelen in letters;
- In groep 4 kan een lees- en spellingprobleem opvallen wanneer een kind het ontzettend lastig vindt om de spellingsregels toe te passen, erg langzaam leest of veel foutjes maakt.
Nu kan het lezen en spellen natuurlijk voor ieder kind wat lastig zijn, maar over het algemeen kun je lees- en spellingproblemen al vrij vroeg herkennen. Wanneer je kind het lastig vindt om kleuren te benoemen bijvoorbeeld, of wanneer je kind continu foutjes blijft maken, weinig letters kent, of wanneer je weet dat er lees- en spellingproblemen in de familie voorkomen.
Wist je dat: van de 10% kinderen die last heeft van lees- en spellingproblemen slechts bij 4% de problemen zo hardnekkig zijn dat er sprake is van dyslexie?
Mogelijke oorzaken
Dat er lees- en spellingproblemen zijn betekent niet per direct dat een kind dyslexie heeft. Ook automatiseringsproblemen, een leesstoornis of een zwak taalgevoel kunnen de reden zijn voor de lees- en spellingproblemen. Van alle kinderen met lees- en spellingproblemen in Nederland, zijn de problemen bij slechts 4% zo hardnekkig dat er daadwerkelijk sprake is van dyslexie.
Denk je dat je kind last heeft van lees- en spellingproblemen? Trek dan op tijd aan de bel. Een logopedist kan al vanaf groep 2 met je kleuter aan de slag. Hoe eerder je begint hoe beter: zo kan je kind in groep 3 vol zelfvertrouwen leren lezen!
Behandeling
Ieder kind is anders, en om die reden worden behandelplannen altijd op maat gemaakt. Onze logopedist brengt eerst de fonologische taalontwikkeling in beeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de auditieve voorwaarden, het hakken en plakken, en de letterkennis, het lezen en schrijven. Samen onderzoeken we hoe we je kind ondersteuning kunnen bieden in het leren lezen en spellen. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van de Taal in Blokjes methode, waarin kleuren aan het Nederlandse klanksysteem worden gekoppeld waardoor het leren van letters ineens een stuk makkelijker wordt voor kinderen.