150

Logopedie kinderen

Sensorische Integratie bij kinderen

Sensorische informatie verwerking (SI) is de manier waarop we de informatie die we via onze zintuigen binnen krijgen kunnen opnemen, verwerken en omzetten in doelgerichte handelingen. De zintuigverwerking kan gezien worden als voorwaarde om tot leren te komen. We horen, zien, voelen, ruiken, proeven, hebben evenwicht en krijgen informatie vanuit onze spieren en gewrichten. De integratie van deze verschillende zintuigsystemen zorgt ervoor dat we informatie kunnen opnemen en ons kunnen ontwikkelen. Problemen in deze zintuigverwerking kunnen leiden tot een vertraging van de ontwikkeling op verschillende gebieden, zoals de motoriek, spraak, taal, lezen.

Naast het feit dat we leren met behulp van onze zintuigen, helpen onze zintuigen ons ook om ons te concentreren, om alert te zijn. De een kan zich het beste concentreren in een zo rustig mogelijke omgeving en wordt afgeleid door geluid, licht en bewegingen. De ander heeft het juist nodig om te wiebelen, ergens aan te friemelen, of om bijvoorbeeld muziek aan te hebben, om zo de aandacht erbij te houden. Als onze alertheid niet goed is en onze hoeveelheid prikkels dus niet goed is afgestemd kan dit leiden tot aandachts- en concentratieproblemen. Als de alertheid niet voldoende gereguleerd kan worden kan dit op langere termijn leiden tot leer-, gedrags- en logopedische problemen.

Binnen Connect logopedie is een logopedist die gespecialiseerd is in het onderzoek naar en de behandeling van problemen in de sensorische informatieverwerking. Wanneer er sprake lijkt te zijn van SI-problemen, die de ontwikkeling op het logopedische gebied belemmeren, kan de logopedist/SI-therapeut worden ingeschakeld om onderzoek te doen, advies te geven en indien gewenst de logopedische behandeling te combineren met SI-therapie. SI-therapie wordt dan gebruikt als middel om het logopedische doel te behalen.