Logopedie bij lees- en spellingsproblemen vanaf groep 3

header-curve-white

Logopedie bij lees- en spellingsproblemen vanaf groep 3

Logopedie bij lees- en spellingsproblemen vanaf groep 3

Vanaf groep 3 leren kinderen lezen en schrijven. Helaas gaat dat niet altijd vanzelf. Maakt je kind veel fouten met lezen? Leest het letter voor letter (spellend) of juist radend? Of leest je kind goed, maar snapt het niet waar de tekst over ging? Of misschien past je kind de geleerde spellingregels niet toe en schrijft het zoals de woorden klinken? Dan kan logopedie raadzaam zijn.

Belang van lezen

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat goed leren lezen belangrijk is voor de sociale ontwikkeling van kinderen. Goed lezen en spellen speelt dus een grote rol in de ontwikkeling van je kind. Daarnaast is het belangrijk op school, omdat steeds meer stof wordt aangeboden door het te lezen.

Ondersteuning

De logopedisten van Connect logopedie ondersteunen kinderen met problemen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen en/of spelling. Middels uitgebreid onderzoek brengen onze logopedisten in kaart in welk deelgebied van de taal de problemen zich bevinden, om vervolgens een aansluitend behandelplan te maken.

Behandelmethoden

Voor problemen met technisch lezen en spellen maken onze logopedisten tijdens de behandeling gebruik van de methode Taal in Blokjes. Letters zijn hierbij onderverdeeld in groepen en elke groep heeft een eigen kleur. Dit maakt het klanksysteem voor kinderen inzichtelijk. Kleuren werken als een kapstok waaraan letters en spellingregels worden opgehangen. Op gebied van begrijpend lezen werkt onze logopediepraktijk met teksten. Kinderen leren onder andere hoe ze de kern eruit halen en bepaalde verwijswoorden achterhalen.

Problemen bij beginnende geletterdheid (groep 1 en 2)

Zit je kind nog niet in groep 3, maar heb je naar aanleiding van een gesprek op school twijfels over de vaardigheden die nodig zijn voor lezen en schrijven? Ook in groep 1 en 2 kunnen al problemen voorkomen die te maken hebben met leren lezen en schrijven.

Mogelijke indicatoren

Moeilijkheden die in groep 1 en 2 voorkomen, zijn bijvoorbeeld moeite met hakken en plakken of het kennen van onvoldoende letters (minimaal 6 letters in februari en 12 in juni van groep 2). Ook problemen in het automatiseren (denk aan: leren van de dagen van de week, kleuren, cijfers, liedjes, namen van klasgenootjes) kunnen een signaal zijn van mogelijke problemen in de leesontwikkeling. Komt dyslexie voor in de familie? Dan is dat een extra risicofactor om in de gaten te houden.

Logopedie helpt

Rondom beginnende geletterdheid en auditieve vaardigheden kan de logopedist kinderen helpen. Bijvoorbeeld bij het leren van letters of hakken en plakken. Een speelse manier van ontwikkelen staat hierbij centraal. Ook hierbij wordt eerst onderzoek gedaan om te kijken wat goed gaat en waar je kind moeite mee heeft. Op deze manier sluiten we zo goed mogelijk aan op de problemen die uw kind ervaart.

Heb je na het lezen van dit artikel vragen? Bel of mail onze logopediepraktijk in Zwolle, Hardenberg of Dedemsvaart via 038-4202010 of info@connectlogopedie.nl. We denken graag met je mee!

Bird-oranje-links-1
Bird-oranje-links-2