Behandeling
De meeste kinderen met eet- en drinkproblemen zijn nog erg jong, wat betekent dat ze bij onze prelogopedisten (link prelogopedie) terecht kunnen. Bij medische oorzaken van eet- en drinkproblemen wordt er vaak in het ziekenhuis of vanuit de revalidatie behandeling opgestart met gespecialiseerde eetteams die multidisciplinair behandelen.
Bij sommige kinderen is er echter geen sprake van een duidelijke (medische) oorzaak of is het medische probleem intussen verholpen, terwijl het eten en drinken in de thuissituatie nog niet zo goed gaat als dat je had gehoopt. In die situaties kan er met behulp van logopedisch onderzoek, vaak in combinatie met onderzoek naar de sensorische informatieverwerking, worden bepaald wat de specifieke hulpvraag is en waar de mogelijke oorzaak van de eet- en drinkproblemen ligt. Vanuit dit vertrekpunt kan vervolgens een behandelplan worden opgesteld.
In de behandeling van eet- en drinkproblemen kunnen we 3 grote behandelingangen onderscheiden:
- Activiteiten voor de mondmotoriek
Als de spieren in het mondgebied onvoldoende kracht of beweeglijkheid hebben, of de juiste beweging niet kunnen maken, kan dit geoefend worden. Spelenderwijs zal met activiteiten en soms ook aanraking, de bewustwording, kracht en coördinatie van de spieren in en om het mondgebied worden ‘getraind’. Naar kinderen leggen we dit vaak uit als de ‘sportschool’ voor de mond, waarbij je allerlei oefeningen moet doen om de spieren soepel en sterk te maken. Hierbij wordt ook vaak concreet gebruik gemaakt van eten. Verschillende consistenties: hard, zacht, taai, knapperig, kunnen tijdens de behandeling worden gebruikt. Dit maakt het praktisch, leuk, lekker en makkelijk om thuis te oefenen!
- Activiteiten voor het verbeteren van de sensorische informatieverwerking
Als er naast problemen in het mondgebied ook mogelijk sprake is van problemen in de sensorische informatieverwerking zal na overleg met de SI-specialist een plan worden gemaakt voor de behandeling. Het is namelijk belangrijk om eerst goed inzicht te krijgen in de prikkelverwerking om de oorzaak van de problemen te begrijpen.
- Therapieprogramma voor de opbouw van voeding bij ‘moeilijke eters’
Naast logopedische activiteiten voor het mondgebied en het analyseren en ontwikkelen van de sensorische informatieverwerking in het algemeen kan er ook een specifiek therapieprogramma worden ingezet om de weerstand tegen (bepaalde soorten) voeding te helpen verminderen.
Het doel van deze therapie is niet het eten op zich, maar het kennismaken met veel verschillende soorten eten buiten het eetmoment om. Door eten spelenderwijs te zien, te voelen, te ruiken en te ‘beleven’ vermindert dit de afkeer van het kind tegen eten in het algemeen. Door op een leuke manier met eten om te gaan zal je kind tijdens de eetmomenten sneller open staan om iets nieuws te proberen.
Bij alle vormen van behandeling is samenwerking met ouders noodzakelijk. De therapeut heeft informatie nodig om je kind elke keer weer op de juiste manier verder te kunnen helpen en ouders hebben de informatie van de therapeut weer nodig om te weten op welke manier ze hun kind thuis het beste kunnen helpen!