Een particulier dyslexietraject bestaat uit:
- Een intakegesprek
- Startonderzoek
- Startverslag
- Gesprek met ouders en eventueel school
- 12 behandelingen
- Eindonderzoek
- Eindverslag
- Eindgesprek met ouders/school
In de intake wordt nagegaan wat precies de hulpvraag is, of er bijzondere omstandigheden zijn waarmee rekening moet worden gehouden, of er bepaalde eigenschappen zijn van het kind waarmee we ook rekening moeten houden en of de afspraken duidelijk zijn van beide kanten.
In het startonderzoek wordt gekeken wat de startsituatie is, zodat aan het eind kan worden vergeleken hoeveel het kind tijdens het traject vooruit is gegaan. Het startonderzoek zal bijvoorbeeld bestaan uit het afnemen van toetsen voor woordlezen, tekstlezen, spelling, letterkennis en/of fonologische vaardigheden, zoals het hakken en plakken van woorden.
Het startverslag wordt hierop gebaseerd en beschrijft waar in het traject aan wordt gewerkt. De afspraken staan daar nog een keer op een rij.
In het startgesprek wordt dit doorgesproken en wordt gekeken op welke manier op school en thuis ondersteuning kan worden geboden.
De 12 behandelingen zijn vaak op eenzelfde manier opgebouwd. De behandelingen gaan echt in op het probleem, bijvoorbeeld het lezen en daarbij wordt ook huiswerk meegegeven om door de week te kunnen oefenen. De volgende onderdelen komen in de behandeling vaak terug, maar kunnen afwijken wanneer er andere hulpvragen en doelen zijn. Vaak wordt begonnen met het terugkijken op het huiswerk, dan wordt er in willekeurige volgorde geoefend met lezen en spelling en eventueel wordt een deel van de psycho-educatie (leren over dyslexie) meegenomen. Aan het eind wordt ervoor gezorgd dat ook het nieuwe huiswerk weer goed in de map zit. De map wordt bij de eerste behandeling meegegeven. Het huiswerk bestaat doorgaans uit wekelijks 4 keer 20 minuten oefenen. Het oefenen is belangrijk omdat herhaling van de stof nodig is om het te onthouden.
In het eindonderzoek worden dezelfde taken afgenomen als bij de start. Zo kan bijvoorbeeld het lees- of spellingniveau worden vergeleken, waardoor zichtbaar is wat de vooruitgang is.
Het eindverslag wordt opgesteld om het traject te evalueren, de vooruitgang, werkhouding en bijzonderheden worden weergegeven. Ook worden hierin adviezen gegeven hoe ouders en/of school verder het kind kunnen begeleiden.
In het eindgesprek met ouders en eventueel school worden ook deze adviezen doorgenomen en worden afspraken gemaakt hoe de verdere begeleiding vorm krijgt van school. De voortgang wordt besproken en de ouders krijgen het verslag mee.