Wat is de Hodson & Paden methode en hoe werkt het?

header-curve-white

Wat is de Hodson & Paden methode en hoe werkt het?

De Hodson & Paden methode voor ontwikkeling van de klankbouw en articulatie

Ooit van de Hodson & Paden methode gehoord? Het is een mooie methode om de ontwikkeling van de klankbouw en articulatie bij jonge kinderen van 2 tot 5 jaar te stimuleren en verbeteren. Maar wanneer wordt de Hodson & Paden methode gebruikt, en hoe ziet een behandeling eruit? Lees snel verder!

Taalontwikkeling van baby tot kleuter

Vanaf het moment dat een baby geboren wordt gaat het startschot voor de taalontwikkeling al. Er worden natuurlijk nog geen hele gesprekken gevoerd (stel je voor…), maar de drang om te communiceren wat nodig is, bestaat zonder twijfel. Sterker nog: wanneer een baby tussen de 6 en 24 weken oud is, begint hij al met zijn eerste klanken te spelen.

 

Hoe ouder een kind wordt, hoe verder de taal ontwikkelt. De wereld wordt groter, behoeften veranderen en voor meer behoeften, zijn natuurlijk meer woorden nodig. Opnieuw speelt ook hier de klankontwikkeling een grote rol. Nieuwe, nog onbekende klanken, worden de eerste jaren vervangen door klanken die het kind al wél kent. Zo worden woorden als groot en gras, bijvoorbeeld vervangen door soot en tas. Hoe meer jaren er verstrijken, hoe meer klanken er in de ‘bibliotheek’ van het kind worden opgenomen.

 

Problematiek binnen de klankbouw

Bij sommige kinderen loopt dit proces wat trager, of net wat anders dan verwacht. Spraakklanken worden niet goed waargenomen en onderling verwisseld: ook wel een fonologische articulatie achterstand genoemd. Hoewel dit lang niet altijd direct reden is voor alarm, betekent dit wel dat de verstaanbaarheid beperkt blijft. Wanneer een kind ‘tietie’ zegt, maar ‘televisie’ bedoelt en niet begrepen wordt, kan dit natuurlijk frustratie opleveren. En daar wordt niemand vrolijk van!

 

Hodson en Paden methode

Voor kinderen van 3 jaar en ouder kan de Hodson en Paden methode ingezet worden om de verstaanbaarheid te verbeteren (en frustratie te verminderen!). Tijdens de behandeling wordt op een leuke, speelse manier met klanken geoefend. Het doel? Zoals (pre)logopedist Dieta in een eerder atikel uitlegde “het doel is niet om kinderen bepaalde klanken te leren, maar om kinderen zo snel mogelijk verstaanbaar laten spreken.”

 

Voordat de behandeling van start gaat, wordt er een articulatieonderzoek gedaan om te kijken welke klanken (en klankcontrasten) aandacht nodig hebben. Op basis van dit onderzoek krijgen kinderen de ‘probleemklanken’ in bepaalde woorden aangeboden.

In de eerste fase staat het luisteren centraal. Kinderen krijgen de woorden eerst te horen, zodat ze zich bewust kunnen worden van zowel klank en klankcombinatie. Hierna wordt er op een speelse manier met de woorden geoefend. De /s/ klank wordt bijvoorbeeld geoefend met het woord /poes/ of /sap/, en de /sp/ klank bijvoorbeeld met het woord /spuit/ of /spin/.

 

Op tijd aan de slag met verstaanbaarheidsproblemen

De Hodson & Paden methode biedt een speelse, creatieve manier om met de articulatie bezig te zijn, passend bij een jonge leeftijd. Wacht daarentegen niet te lang, legt Dieta uit: “Voor ouders en verzorgers is het belangrijk om niet te lang te wachten met aanmelding bij verstaanbaarheidsproblemen. Vaak is er vanaf 2 tot 2,5 jaar al veel mogelijk. Hoe langer je wacht, hoe groter de achterstand. Je bent vaak snel een half jaar tot een jaar met het kind aan het oefenen voordat je echte vooruitgang ziet.”

 

Heb je vragen of wil je meer weten over de Hodson & Paden methode of over articulatieproblemen? Neem contact op met Connect logopedie & dyslexie via info@connectlogopedie of 038-4202010.

Bird-oranje-links-1
Bird-oranje-links-2