Blog: Een kijkje in de werkdag van de logopedist
Blog: Een kijkje in de werkdag van de logopedist
Een kijkje in de werkdag van een logopedist
Wat doe je als logopedist nu precies? Die vraag krijg ik regelmatig. Een behandeling duurt 20 á 30 minuten, maar wat gebeurt er de rest van de dag? In deze blog geef ik je een kijkje in een willekeurige ochtend van mijn werkdag. Ik start op het Medisch Kinderdagverblijf (MKD), doe een aantal thuisbehandelingen en sluit mijn dag af op een basisschool.
Het Medisch Kinderdagverblijf
Om 8.00 begint mijn dag op het MKD. Daar start ik eerst even alles op, laptop aan, werktelefoon aan. Ik begin mijn dag met Sem. Hij komt al een half jaar naar logopedie en heeft moeite met taal. Het begrijpen van taal lukt wel, maar hij heeft vooral moeite met het maken van woorden en zinnen. Na de vakantie gaat hij naar het speciaal onderwijs en vandaag neemt hij afscheid van het MKD. Sem komt enthousiast mee, en ook z’n moeder gaat mee. Vandaag oefenen we voorzetsels (naast, in, tussen op, etc.) met een kleurplaat. We vertellen waar de kinderen staan. Daarna geeft ik Sem een hand en wens hem veel plezier op zijn nieuwe school.
Dan zie ik Milan. Met hem doe ik dezelfde oefening, alleen hij oefent met het begrijpen van de woorden. Milan kan zelf goed vertellen, maar begrijpen vindt hij lastig. Ik benoem de voorzetsels en Milan zoekt daarbij het juiste plaatje op.
Behandelingen aan huis
Ik stap in de auto op weg naar Kim. Omdat ze nog maar 3.5 jaar is, zie ik haar thuis. Kim spreekt erg onduidelijk en daarom heeft haar moeder haar aangemeld voor logopedie. Wij zijn net begonnen met de behandeling. Kim vind het nog een beetje spannend, maar ze durft wel de deur open te doen. “Hoe gaat het?”, vraag ik aan moeder, terwijl ik mijn koffertje met materialen meebreng. “Het gaat goed en Kim heeft er zin in”, vertelt ze. Voorzichtig komt Kim dichterbij om te kijken wat ik allemaal in mijn koffertje heb. Ik heb een leuk visspel meegenomen. Samen vangen we vissen en oefenen de letter ‘v’ van ‘vis’ en ‘vangen’. Kim vindt het erg leuk en is alweer vergeten dat het spannend was. Na het oefenen lukt deze letter al een beetje. Gelukkig. We zoeken samen een sticker uit en met moeder maak ik een vervolgafspraak.
Dan rijd ik door naar Gijs. Hij is 5 maanden en kan niet uit de fles drinken. Wanneer een baby niet direct vanaf het begin, naast borstvoeding, regelmatig met de fles oefent, lukt het niet altijd om dat op latere leeftijd nog te leren. Zo ook bij Gijs. Hij wordt boos bij het krijgen van de fles en laat de voeding uit zijn mondhoeken lopen. Dit geeft stress want als je kindje niet goed drinkt, groeit het ook niet goed. Samen met moeder kijken we naar een passende oplossing. We beginnen met het vervroegd opstarten van vastere voeding. Dit lukt gelukkig. Ik kijk mee met de voeding en geef de moeder van Gijs nog een aantal bruikbare tips. Volgende week kijk ik weer mee.
Logopedie op school
Na de thuisbehandelingen rijd ik door naar een basisschool, waar ik de rest van de dag doorbreng. Connect Logopedie heeft een samenwerkingsverband met veel basisscholen in Zwolle. Hier werk ik samen met leerkrachten en intern begeleiders om kinderen met spraak- en taalproblemen te helpen.
Eerst komt Marieke met haar moeder. Ze is 9 jaar en heeft moeite met lezen. Wij werken samen met de methode F&L, waarbij de letters kleuren hebben. Marieke kan daardoor de letters sneller herkennen en dus ook sneller lezen. Als ze moeite blijft houden met lezen, en de scores weinig tot niet vooruit gaan, dan gaan wij een aanvraag voor dyslexieonderzoek uitzetten. Marieke vindt lezen niet leuk, maar door een beloningssysteem wil ze nu toch lezen. Samen lezen we een bladzijde uit het boek dat ze heeft meegenomen. De moeilijke woorden schrijven we op en die oefenen we daarna nog een keer. Dan zit mijn halve en gevarieerde werkdag er alweer op. Nu even de administratie bijwerken, straks komen er nog meer kinderen.
*Alle persoonsgegevens in dit blog zijn volledig geanonimiseerd