WISC-V en de toegevoegde waarde in de logopedie
WISC-V en de toegevoegde waarde in de logopedie
De WISC-V (Wechsler Intelligence Scale for Children, 5e versie) is een gestandaardiseerd testinstrument (zeg dat maar eens vijf keer snel achter elkaar) waarmee de gespecialiseerde logopedisten binnen Connect een beter inzicht kunnen krijgen in de leermogelijkheden van kinderen. Het is een van de meest gebruikte en betrouwbare intelligentieonderzoeken, en geeft een uitgebreid beeld van alle cognitieve mogelijkheden van het kind.
Hoe meer we weten over de cognitieve capaciteiten en (school)mogelijkheden van een kind, hoe beter we onze ondersteuning hierop aan kunnen sluiten. Leren is behoorlijk ingewikkeld en bestaat uit verschillende componenten die elkaar beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het verbaal begrip, het probleemoplossend vermogen (fluïde redeneren), de visueel ruimtelijke vaardigheden, het werkgeheugen en de verwerkingssnelheid. Het is dan ook belangrijk om de verhoudingen tussen deze componenten in detail te begrijpen, zodat we de sterke en zwakke punten van elk kind kunnen herkennen en de behandelmethode hierop aan kunnen sluiten.
Als je bijvoorbeeld weet dat een kind een lage verwerkingssnelheid heeft en een lagere algehele intelligentie, dan kan je doelen haalbaar maken door ze wat lager te stellen. Op deze manier worden de kinderen niet gefrustreerd omdat het te snel gaat, en groeit het aantal succeservaringen van de doelen die ze wél hebben kunnen behalen. Zo blijven de kinderen motivatie houden. En hetzelfde geldt natuurlijk voor een kind met een hogere intelligentie – je kunt hier meer groei verwachten en de doelen hier zo goed mogelijk op afstellen.
WISC-V binnen Connect: meer dan een IQ-test
Er kunnen dan ook verschillende redenen zijn om een intelligentieprofiel in kaart te willen brengen. Een kind kan moeilijkheden hebben met verschillende vakken op school, en de ouders willen mogelijk weten waardoor het komt dat hun kind achterblijft. Ligt het bijvoorbeeld aan de intelligentie, is er misschien een vermoeden van hoogbegaafdheid of is juist een van de cognitieve vaardigheden minder ontwikkeld? Door de intelligentie te onderzoeken, kan dan ook worden gekeken hoe het kind toch zo goed mogelijk mee kan komen op school.
Nu kan de WISC-V op verzoek van ouders als IQ-test worden afgenomen, maar wist je dat de WISC-V standaard voor dyslexieonderzoek gebruikt wordt? De resultaten vertellen ons namelijk ontzettend veel over de leeromstandigheden van kinderen, en kunnen hierdoor belangrijke informatie geven wanneer dyslexie vermoed wordt.
Waarom de WISC-V belangrijk is voor het opstellen van een behandelplan
Vroeger werd er nog wel eens over een bepaald IQ in een cijfer gesproken; een IQ van 107 bijvoorbeeld. Dit is daarentegen niet helemaal meer van deze tijd. De focus ligt meer op de deelvaardigheden, en minder op het nummer. Intelligentie is namelijk meer dan een eindresultaat in een IQ test. Intelligentie is ook het oplossen van problemen, het goed kunnen leren of misschien juist veel weten of dingen makkelijk (en lang) onthouden. Dit zijn dan ook allemaal vaardigheden die in de WISC-V onderzocht worden. Hoewel het totaal IQ ons belangrijke inzichten geeft, geeft het overzicht van sterke en zwakke vaardigheden ons minstens even belangrijke inzichten.
Niet alleen geven deze resultaten ons inzicht in de mogelijke probleemgebieden die een kind ervaart, maar ook in de mogelijkheden binnen het behandelplan. De WISC-V afname geeft ons de mogelijkheid om het behandelplan op de juiste manier op ieder uniek kind af te stemmen. En dit zorg op zijn beurt voor een leukere, snellere en meer effectieve behandeling!
Meer weten over de afname van WISC-V bij Connect? Neem contact met ons op via 038-4202010 of info@connectlogopedie.nl