Sensorische Integratie (SI) bij kinderen
Sensorische Integratie (SI) bij kinderen
Sensorische Integratie (SI) bij kinderen
Alles wat we leren komt eerst als informatie binnen via onze zintuigen. Al vanaf dat we een baby zijn en zelfs al in de buik van de moeder ontwikkelen onze zintuigen zich om ons met behulp van deze informatie te kunnen ontwikkelen. We horen, zien, ruiken, proeven, raken aan en worden aangeraakt, kunnen ons zelf in evenwicht houden en leren hoe we onze spieren en gewrichten kunnen bewegen. De samenwerking tussen de verschillende zintuigen zorgt ervoor dat we de wereld om ons heen beter begrijpen en maakt dat we ons in deze wereld steeds beter staande kunnen houden.
Als baby hebben we nog verschillende reflexen die ons helpen om in onze primaire behoeften te voorzien. Baby’s hebben bijvoorbeeld een zuig- en slikreflex, waardoor ze kunnen drinken. Baby’s gaan huilen als ze honger hebben of pijn voelen, waardoor het gevoel van onbehagen door mama kan worden weggenomen. Baby’s ‘zwaaien’ met hun armen waardoor ze ‘per ongeluk’ leren dat hun armpje kan bewegen, waarna ze leren deze arm ook gericht te kunnen gebruiken om bijvoorbeeld iets te pakken. Baby’s horen geluid en zien de mond van hun moeder bewegen, waardoor ze uiteindelijk dit zullen gaan nadoen en leren praten.
Bij de normale ontwikkeling zullen de reflexen worden overgenomen door bewuste en onbewuste handelingen, waarbij de informatie die binnen komt wordt gekoppeld aan andere informatie en er doelgerichte handelingen ontstaan. Kinderen leren lopen, eten en kauwen, praten, zingen, fietsen, trap lopen, hun evenwicht bewaren tijdens zitten en staan, lezen, schrijven en nog veel meer.
Omdat de rol van de zintuigen hierbij zo belangrijk is, is het goed voor te stellen dat er problemen kunnen ontstaan wanneer de informatie via een of meerdere van de zintuigen niet goed binnenkomt, niet goed wordt verwerkt of wordt gekoppeld aan andere informatie. Er kunnen dan problemen ontstaan op alle bovengenoemde gebieden. Als er door problemen in de zintuigverwerking problemen ontstaan op het gebied van de spraak, taal, eten en drinken, lezen en spelling, stem of andere logopedische gebieden, kan er met behulp van onderzoek door een SI-therapeut/logopedist worden bekeken waar het probleem mogelijk wordt veroorzaakt. Aan de hand van een behandelplan kan er dan met behulp van SI-therapie worden gewerkt aan de verbetering van de sensorische informatieverwerking en de logopedische problematiek worden verminderd dan wel volledig worden verholpen. Belangrijk binnen de SI-therapie is dat het plezier en het zelflerend en zelfonderzoekend vermogen van een kind wordt benadrukt. Hierdoor wordt het geleerde geen ‘kunstje’ dat moet worden opgevoerd, maar zal het kind zelf blijven zoeken naar ontwikkeling en verbetering omdat het kind er plezier aan beleeft!
Bij Connect logopedie is een logopedist werkzaam die zich heeft gespecialiseerd in de sensorische informatieverwerking. Wanneer er sprake lijkt te zijn van SI-problemen zal zij worden ingeschakeld om onderzoek te doen, advies te geven en eventueel de logopedische behandeling te combineren met SI-therapie.