Zorg jij goed voor je stembanden?

Zorg jij goed voor je stembanden?

6 augustus zat ik samen met 5.5 miljoen mensen te genieten van de winst op Denemarken na de EK finale vrouwenvoetbal. Als logopedist moet ik bekennen dat ik niet heel zuinig was met mijn stem. Vooral tijdens het vierde doelpunt. Maar... toen ik bij de nabeschouwing Sherida Spitse hoorde spreken, besefte ik dat mijn stem nog meeviel. In dit blog vier tips voor een goede stemhygiëne (zo heet dat).

Herkennen van stemproblemen

Op z'n tijd schor zijn van het juichen is geen probleem. Maar, als je stem je beroep is (ja jij, leerkracht en ja jij, telefoniste), kan heesheid een probleem worden. Ben je wel eens moe aan het einde van de dag? Voelt je stem rauw? Of komen de klanken er niet meer moeiteloos uit? Als logopediste weet ik dat dit erg vervelend is. Naast dat het onprettig voelt, vergroot het ook de kans op stembandknobbels. Zorg dus goed voor je stem.

Tips voor een goede stemhygiëne

  1. Stop met roken, alcohol, cafeïne en munt. (Mee)roken irriteert je stembanden. Alcohol, cafeïne en menthol drogen de keel uit. Neem daarom ook geen pepermuntje tegen het hoesten of een zere keel. Kies liever voor iets met honing.
  2. Vermijd schreeuwen en gillen, en - minder bekend - vermijd fluisteren. Door te fluisteren pers je lucht langs je stembanden die hiervan (nog meer) geïrriteerd raken. Ook bij heesheid kan je beter stemrust nemen en, als het moet, je eigen stem gebruiken, maar dus niet fluisteren!
  3. Kuch en schraap zo min mogelijk. Je forceert je stembanden ruw tegen elkaar waardoor de slijmvliezen juist geïrriteerd raken. Om slijm op de stembanden weg te krijgen kun je beter neuriën, wat drinken en slikken.
  4. Leer van de voetballers: voor intensieve beweging moeten spieren opwarmen. Neurie dus op ontspannen toon alvast een liedje in de auto naar je werk.

Succes met het toepassen van deze tips. Heb je vragen over je stem, wil je advies of tips voor stemoefeningen? Neem contact op met jou logopedist in Zwolle, Hardenberg of Dedemsvaart.