Blog: Cursus begrijpend lezen
Blog: Cursus begrijpend lezen
Blog: Cursus begrijpend lezen
Op maandag 14 oktober volgden wij met het hele team een interne cursus over begrijpend lezen. Collega Jiska vertelt hierover.
De Zuid-Vallei, nieuwe input voor begrijpend lezen
Bij Connect krijgen wij regelmatig interne cursussen. De onderwerpen lopen vaak ver uiteen. Super leuk en leerzaam! Kort geleden hebben wij een cursus mogen volgen over een nieuwe methode: De Zuid-Vallei. Maar wat is dit voor methode en voor wie is het geschikt?
Je kind gaat naar school en vanaf groep 3 leert het echte lezen. Na het leren lezen komt de tweede stap: lezen om te leren. Wanneer je leest om te leren, moet je dus begrijpen wat je leest. Maar wat als je kind uitvalt op begrijpend lezen? De Zuid-Vallei is ontwikkeld om deze leerlingen inzicht te geven in het lezen en begrijpen van teksten.
Het programma is ontwikkeld op drie verschillende niveaus. Zo kan er op verschillende leesniveaus worden geoefend. Een diagnostische toets bepaalt welke vaardigheden het kind al goed kan en welke vaardigheden extra aandacht vereisen. Op deze manier kunnen er gerichte onderdelen uit De Zuid-Vallei mappen worden gehaald. Aan de kinderen worden instructies gegeven over hoe zij het beste een tekst kunnen aanpakken. In ieder hoofdstuk wordt een strategie aangeboden. Er zijn strategieën die ingezet worden voor, tijdens en na het lezen. Door de cyclische opbouw van De Zuid-Vallei blijven al deze strategieën telkens terugkomen.
Herkenbaarheid
De drie niveaus kennen elk een kernfiguur. In iedere map vormt een kind uit De Zuid-Vallei het middelpunt. De map begint met een introductie van het kind dat in die map centraal staat. De drie kinderen komen steeds weer in de verschillende hoofdstukken terug. De leerling wordt geholpen met het onder de knie krijgen van de nieuwe strategie of vaardigheid. De kinderen uit De Zuid-Vallei beleven diverse gebeurtenissen. Deze komen steeds terug in de leesteksten. Daarnaast zijn kenmerken van De Zuid-Vallei een rustige pagina-indeling, actuele verhalen en opdrachten en vrolijke en gedetailleerde illustraties. Deze verschillende aspecten zorgen ervoor dat het begrijpend lezen leuker en aantrekkelijker wordt gemaakt voor kinderen.
Ik denk zeker dat deze methode in ons werk goed inzetbaar is. Door deze nieuwe methode is er weer nieuwe input en inspiratie om de behandeling van begrijpend lezen op een leuke manier vorm te geven. Ik ga er in ieder geval de komende weken mee aan de slag. Vooral ben ik benieuwd wat de kinderen van deze methode zullen vinden. Hopelijk zijn zij net zo enthousiast als wij!