Blog Gea weegschaal Balans Connect logopedie

Blog: 9 x tips voor meer balans in je leven

Balans. Met de start van een nieuw jaar zijn veel mensen hiermee bezig. Denk aan de weegschaal. We eten in december allemaal meer dan in andere maanden. Januari is dus voor veel mensen een maand van balans. Je let op je eetpatroon en beweegt meer. Afvallen en sporten staat niet voor niets met 24% als hoogste in de top 3 van goede voornemens. In dit blog deel ik een aantal tips voor meer balans in je leven

Balans tussen lichaam en geest

Balans is het hele jaar belangrijk, maar in het begin van het jaar worden we er vaak net een beetje extra aan herinnerd. Het is niet alleen van belang op het gebied van lichamelijke gezondheid maar ook van mentale gezondheid. Denk aan je werk. Vind jij een goede balans tussen werk en ontspanning? Zelf heb ik ervaren dat dit soms best lastig kan zijn. Wanneer is het genoeg? Wanneer pak je rust? En wanneer moet je nou juist even doorbikkelen?

Hoe creëer ik balans tussen werk en privé

Een goede tip om balans te creëren is plannen. Hoe voor de hand het ook lijkt te liggen, in de praktijk blijkt dit vaak lastig. Ik deel een aantal persoonlijke tips met je:

  • Plan niet alleen werkdagen in je agenda maar ook rustdagen. Voor mij werkt het om een zaterdag of zondag te blokkeren in mijn agenda. Die dag doe ik wat ik wil: mijn balansdag.
  • Probeer zoveel mogelijk balans te creëren tussen werk en pauze. Zelf doe ik dat als volgt: onze agenda bestaat uit blokken van twintig minuten, deze mag je zelf indelen. Je hebt dus regie over je rustmomenten. Dit is aan de ene kant mooi, maar ook gevaarlijk. Je bent snel geneigd om alles vol te plannen en toch weer extra werk weg te werken. Dit is een valkuil voor veel mensen en ook voor mij. Iets waar je goed op moet blijven letten.
  • Vol is vol, meer kan je nu niet doen. Een tip die ik vaak terug kreeg. Deze wil ik jullie ook meegeven.

Algemene tips: balans op je werk

Er zijn veel tips en adviezen te vinden op internet over een goede balans op je werk. Ik deel mijn favorieten met je:

  • Plan ontspanning in je agenda, net zoals je een taak of afspraak plant, als je het niet plant kom je er niet aan toe.
  • Plan ingewikkelde dingen ’s morgens. De zaken waar je je hersens minder hard voor hoeven te werken en de doe-dingen in de middag, als je hersenen minder scherp zijn.
  • Zeg vaker ‘nee’, op het werk én privé, maar wel op een nette manier.
  • Niet snoozen als je wakker wordt, maar direct je bed uit!
  • Wees niet bang om niets te doen te hebben. Het idee dat we altijd druk moeten zijn zorgt ervoor dat we stress ervaren en onrustig worden als we even niets doen, terwijl die momenten juist erg belangrijk zijn!

Zoals je leest zijn er volop tips voor een goede balans tussen lichaam en geest en werk en privé. Ik wens jou een prachtig uitgebalanceerd jaar toe.

Wij maken gebruik van cookies!

Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord dat deze website cookies plaatst op uw apparaat. Een cookie is een klein tekstbestand dat door de website wordt gebruikt om de website te laten functioneren en uw bezoek efficiënt te maken.

Klik op akkoord voor een volledig werkende website, of bekijk eerst de details op de detail pagina alvorens u akkoord gaat.